Tak Susah Pun Jaga Kucing

Share

Di suatu petang, ditanyakan beberapa soalan kepadaku mengenai kucingku, Bo;

Beb, macam mana hang punya kucing boleh cantik?

Hmm dari baka lawa kot, macam manusia la, ada yang cun ada yang kurang..” Jawabku.

Hang bagi makan apa?” tanya Hafiz, dari Kedah.

Makanan kucing la, takkan bagi rendang kot..” Jawabku sambil bergurau.

Bagi mandi tak?” tanya Hafiz dengan serius seolah olah tidak dapat menangkap gurauan itu.

Tak pun, kecik lagi Bo ni. lap-lap dengan kain basah je.. Tu pun basahkan kain pakai air campur shampoo Umi aku. Gosok je la badan dia..” Jelas aku kepada aku Hafiz dengan harapan tiada soalan seterusnya daripadanya.

Dia tak cakar ke waktu bagi mandi?” Hafiz tanya dengan penuh kehairanan. Disebabkan sikap peramah aku, aku menjawab;

Tak cakar, bukan kita pukul dia pun. Kita bagi mandi je.. Buat la dengan lemah lembut.. Tak de dia cakar punya.”

Simpan dalam sangkar tak kucing ni?” Hafiz memberi soalan yang sedikit sukar untuk dijawab. Memang aku tak ada sangkar untuk kucing ni. Sebab tak nak kurung dia.

Rumah parent aku tu la sangkar dia. Kitorang lepaskan dia dalam rumah. Makan minum berak dia semua dalam rumah. Malam malam dia tidur dengan aku.”Β Aku menjawab dengan harapan dia faham.

Tak takut berak merata ke?” Hafiz mempunyai masalah kucing berak merata rata, sebab itu soalan ini ditujukan kepadaku.

Hmm tak, kitorang dah sediakan pasir didalam bilik air. Pandai pandai la dia kencing berak dekat situ.” Jawabku dengan harapan dia buat apa yang aku buat supaya selesai masalah yang dihadapinya.

Waaaaa pandai la kucing ko.” Puji Hafiz.

Tengok tuan la..” Jawabku dengan bangga…

“Mesti dah lama hangpa bela kucing kan..?” Kata Hafiz lagi.

Hmm ada la dalam sebulan” Jawabku dengan spontan.

Huhhh Baru bela??? Senangnya hang jaga dia. Apa rahsia?” Hafiz terkejut dengan jawapan aku. Sememangnya cara aku sebelum membuat sesuatu, akan membuat kaji selidik.

Rahsianya? Ebook Kucing Comel!” Jawabku mengakhiri bicara.

 

kucing comel

Share
Comments
  1. bad
  2. Debbie Elara
  3. sabree hussin
  4. miera
    • Zuan
  5. daddydee
  6. hafizrahim
  7. papa mifz
    • Zuan
  8. Cik Yaya
  9. wazy
  10. Kancil
  11. suriaamanda
  12. Haniz
  13. cikgu naman
    • Zuan
  14. Sop
  15. Hafizul
    • Zuan
  16. Faizal Fredley
  17. encikarman
  18. bell
  19. Juan
    • Zuan
  20. titan
  21. Anuar
  22. onlajer
  23. Denaihati
    • Zuan
  24. rozuan
    • Zuan
  25. Anies Anierah
  26. Ezad Skytech
    • Zuan
  27. Bahrain
    • Zuan
  28. Irwan Alessa

Leave a Reply to Irwan Alessa Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge