Tak Susah Pun Jaga Kucing

Di suatu petang, ditanyakan beberapa soalan kepadaku mengenai kucingku, Bo;

Beb, macam mana hang punya kucing boleh cantik?

Hmm dari baka lawa kot, macam manusia la, ada yang cun ada yang kurang..” Jawabku.

Hang bagi makan apa?” tanya Hafiz, dari Kedah.

Makanan kucing la, takkan bagi rendang kot..” Jawabku sambil bergurau.

Bagi mandi tak?” tanya Hafiz dengan serius seolah olah tidak dapat menangkap gurauan itu.

Tak pun, kecik lagi Bo ni. lap-lap dengan kain basah je.. Tu pun basahkan kain pakai air campur shampoo Umi aku. Gosok je la badan dia..” Jelas aku kepada aku Hafiz dengan harapan tiada soalan seterusnya daripadanya.

Dia tak cakar ke waktu bagi mandi?” Hafiz tanya dengan penuh kehairanan. Disebabkan sikap peramah aku, aku menjawab;

Tak cakar, bukan kita pukul dia pun. Kita bagi mandi je.. Buat la dengan lemah lembut.. Tak de dia cakar punya.”

Simpan dalam sangkar tak kucing ni?” Hafiz memberi soalan yang sedikit sukar untuk dijawab. Memang aku tak ada sangkar untuk kucing ni. Sebab tak nak kurung dia.

Rumah parent aku tu la sangkar dia. Kitorang lepaskan dia dalam rumah. Makan minum berak dia semua dalam rumah. Malam malam dia tidur dengan aku.”ย Aku menjawab dengan harapan dia faham.

Tak takut berak merata ke?” Hafiz mempunyai masalah kucing berak merata rata, sebab itu soalan ini ditujukan kepadaku.

Hmm tak, kitorang dah sediakan pasir didalam bilik air. Pandai pandai la dia kencing berak dekat situ.” Jawabku dengan harapan dia buat apa yang aku buat supaya selesai masalah yang dihadapinya.

Waaaaa pandai la kucing ko.” Puji Hafiz.

Tengok tuan la..” Jawabku dengan bangga…

“Mesti dah lama hangpa bela kucing kan..?” Kata Hafiz lagi.

Hmm ada la dalam sebulan” Jawabku dengan spontan.

Huhhh Baru bela??? Senangnya hang jaga dia. Apa rahsia?” Hafiz terkejut dengan jawapan aku. Sememangnya cara aku sebelum membuat sesuatu, akan membuat kaji selidik.

Rahsianya? Ebook Kucing Comel!” Jawabku mengakhiri bicara.

 

kucing comel

Comments
  1. Debbie Elara
  2. sabree hussin
  3. miera
    • Zuan
  4. daddydee
  5. hafizrahim
  6. papa mifz
    • Zuan
  7. Cik Yaya
  8. wazy
  9. Kancil
  10. suriaamanda
  11. Haniz
  12. cikgu naman
    • Zuan
  13. Sop
  14. Hafizul
    • Zuan
  15. Faizal Fredley
  16. encikarman
  17. bell
  18. Juan
    • Zuan
  19. titan
  20. Anuar
  21. onlajer
  22. Denaihati
    • Zuan
  23. rozuan
    • Zuan
  24. Anies Anierah
  25. Ezad Skytech
    • Zuan
  26. Bahrain
    • Zuan
  27. Irwan Alessa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

Recommended
Recommended
"Abam Zuan! Gimmi some idea.. Keknis tak ada idea la...