Aku Kuat Merengek

Share

Assalamualaikum, Salam Ramadhan, dan Salam Sejahtera kepada semua.. Dalam tak sedar dah dekat seminggu kita berpuasa. Ada yang dah tertumbang? Hehe..

Keluhan, rengetan, rungutan, biasa kita dengar di bibir manusia. Acapkali berlaku bila kita melihat manusia lain ada kelebihan dari kita. Kelebihan dari segi physical, mental, ilmu, kekayaan, dan banyak lagi. Dalam tak sedar, kita lupa melihat orang yang berada di dalam serba kekurangan. Kita lupa bersyukur dengan apa yang kita dapat. Selalu fikirkan yang kita patut dapat lebih, dan merasakan ketidakadilan berlaku ke atas kita. Kita kadang-kadang lupa yang Allah S.W.T. adalah yang Maha Adil dan Maha Mengetahui.

Today, upon a bus,
I saw a girl with golden hair.
And wished I was as fair.
When suddenly she rose to leave,
I saw her hobble down the aisle.
She had one leg and wore a crutch.
But as she passed, she smiled.
Oh God, forgive me when I whine.
I have two legs the world is mine.

With feet to take me where I `d go.
With eyes to see the sunset’s glow.
With ears to hear what I’d know.
Oh God, forgive me when I whine.
I have blessed indeed, the world is mine.

I stopped to buy some candy.
The lad who sold it had such charm.
I talked with him, he seemed so glad.
If I were late, it `d do no harm.
And as I left, he said to me,
“I thank you, you’ve been so kind.
You see,” he said, “I `m blind”
Oh God, forgive me when I whine.
I have two eyes the world is mine.

With feet to take me where I `d go.
With eyes to see the sunset’s glow.
With ears to hear what I’d know.
Oh God, forgive me when I whine.
I have blessed indeed, the world is mine.

I saw a child with eyes of blue.
He stood and watched the others play.
He did not know what to do.
I stopped a moment and then I said,
“Why don’t you join the others, dear?”
He looked ahead without a word.
And then I knew. He couldn’t hear.
Oh God, forgive me when I whine.
I have two ears the world is mine.

With feet to take me where I `d go.
With eyes to see the sunset’s glow.
With ears to hear what I’d know.
Oh God, forgive me when I whine.
I have blessed indeed, the world is mine.

Lirik lagu di atas memberi banyak makna kepadaku. Sebuah lagu nyanyian Ahmed Bukhatir bertajuk Forgive Me (Korang youtube la sendiri video tu, malas nak embed dalam entry ni). Lagu ini sesuai dimainkan apabila hati rasa kurang sedap bila tengok sesuatu yang di idamkan, menjadi rezeki orang lain. Sesuai juga dimainkan jika kita rasa kita dalam seba kekurangan, dan banyak lagi ketika. Ia mengingatkan kita supaya sentiasa bersyukur, kerna rungutan tidak memberi faedah kepada kita. Dalam tak sedar, apabila kita sentiasa bersyukur ia melatih diri menjadi seorang yang bersikap rendah diri, bersabar dan redha atas pemberian Allah S.W.T..

Selamat beribadah di bulan puasa yang mulia ini kepada semua umat Islam seluruh dunia, sentiasa bersyukur atas segala nikmat kurniaanNya..

Kredit gambar – Link

Zuan

Comments
  1. Hafizul
    • Zuan
  2. eiela
  3. encikarman
    • Zuan
  4. kakiblog
  5. Anuar
  6. hafizmd
  7. boni ultra kacak
  8. KiD
  9. papa mifz
  10. Irwan Alessa
  11. hafizrahim
    • Zuan
  12. fyna
  13. onie
  14. Kujie
  15. titan
  16. the malay malr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

Recommended
Recommended
Assalamualaikum dan Salam Ramadhan. Macam mana dengan ibadah puasa korang?...